В умовах інноваційних освітніх змін, відчуваючи потребу часу, педагогічний колектив Великоберезнянського районного центру позашкільної роботи з дітьми та юнацтвом відгукується на запити суспільства й педагогічної практики, опікується проблемами формування особистості громадянина нашої держави. На демократичній основі тут здійснюється навчання, виховання й самореалізація особистості вихованця відповідно до його інтересів, нахилів та цінних орієнтирів. Головна особливість педагогічного процесу в закладі полягає в тому, що він будується на взаємній співтворчості педагогів та дітей, на їхній дружбі і духовній спільності, взаємоповазі і взаємній зацікавленості. Тут дитина не просто відтворює засвоєне на заняттях, а й розвиває, доповнює і вдосконалює свою унікальність та неповторність, виявляє кращі риси характеру, свідомо керуючись власними почуттями та бажаннями.
В 2017-2018 н.р. у центрі в 30-ти гуртках було охоплено навчанням понад 600 вихованців. 11 гуртків працювали на базах 7 закладів освіти: Костринська спеціалізована ЗОШ -інтернат П-Ш ст., Забрідська ЗОШ 1-П ст., Великоберезнянська ЗОШ 1-Ш ст., Р. Пастільська ЗОШ 1-П ст., Мирчанська ЗОШ 1-П ст., Великоберезнянська санаторна ЗОШ- інтернат 1- Ш ст., Стричавська ЗОШ 1-П ст. Гурткові заняття відвідували діти з різних соціальних груп та вікових категорій. Педагоги самостійно вибирали форму і структуру навчальних занять, методи навчання, керуючись їх педагогічною доцільністю та факторами, що зумовлювали результативність навчального процесу.
Протягом навчального року фонтан творчості вирував у гуртках декоративно - ужиткового мистецтва: «Юний художник» (Великоберезнянська санаторна ЗОШ – інтернат 1-Ш ст., керівник Сегеда С.М. ) , «Образотворче мистецтво» ( Костринська спеціалізована ЗОШ – інтернат П-Ш ст., керівник Сегеда С.М.), «Художня кераміка», тістопластика (Мирчанська ЗОШ 1-П ст.) , «Батик», «Декоративний дизайн», «Чарівні акварелі» ( керівник Панько В.М.), «Народна творчість», «Іграшка» (Івановчик О.В.), писанкарство ( Р. Пастільська ЗОШ 1-П ст., керівник Венцель Н.Ю.) . Специфіка гуртків – різноманітна, кожна дитина мала можливість вибрати із запропонованого те, що саме їй до вподоби. На заняттях цих гуртків вихованці ознайомлювалися з жанрами образотворчого мистецтва, традиціями українського гончарства, вчилися виготовляти різні прикраси, народні іграшки, ліпили домашніх тварин і птахів з натури, натюрморти, відроджували традиції рідного краю засобами мистецтва писанкарства. Діти охоче брали участь в конкурсах і виставках різних рівнів:» Знай і люби свій рідний край» і інші. Тож, підсумовуючи роботу гуртків за навчальний період, педагоги спільно з вихованцями організували й презентували виставку творчих робіт « З Україною в серці».
На базах Забрідської ЗОШ 1-П ст. та Великоберезнянської ЗОШ 1-Ш ст. успішно працювали гуртки музичного напряму: фольклорний ансамбль «Джерельце» (керівник Готра В.Ю.) та гурток солістів ( керівник Куртанич Р.М.) , робота яких була спрямована на вивчення вихованцями сучасних естрадних дитячих та народних пісень. У процесі роботи керівники гуртків сприяли формуванню у дітей необхідних співоцьких навичок, які допомагали їм добре виконувати пісню. Підсумком роботи дитячих колективів став невеличкий концерт для вихованців та педагогів закладу.
Головна мета гуртків «Танцювальна мозаїка» та хореографія (керівник Лабанич В.І.) – залучати дітей до мистецтва танцю, розвивати їхні творчі здібності, фізичні дані, виконавську майстерність та людські якості. Валерія Іванівна навчає дітей пізнавати світ краси через творчість, передає їм свої знання та професійний досвід. В процесі гурткової роботи вихованці виконували музично - ритмічні вправи, танцювальні етюди, залучалися до музичних та танцювальних ігор. Результат роботи гуртків продемонстрували відкриті підсумкові практичні заняття за участю батьків вихованців та педагогічних працівників закладу.
Комп’ютер став неодмінним атрибутом робочого місця працівників багатьох професій. Тому великий інтерес викликає у дітей робота на персональному комп’ютері. Саме для того, аби допомогти молодим людям освоїти комп’ютерну грамотність, забезпечити кваліфіковане вивчення її основ і працювали на базі закладу гуртки :«Основи комп’ютерної грамотності», «Основи інформатики, «Юні користувачі ПК», «Комп’ютерна абетка» , «Сходинки до інформатики» ( керівник Примак В.Т.), «Цікава інформатика» ( Стричавська ЗОШ 1-П ст., керівник Пильник І.І.), в яких навчалися діти різних вікових категорій. В процесі навчання вони удосконалювали навички роботи з комп’ютерними програмами, розвивали логічне мислення, здатність до аналізу, самостійність активної діяльності, творчої ініціативи та самореалізації. Підсумовуючи роботу за 2017-2018 н.р., педагогами були організовані змагання з комп’ютерних ігор.
Заняття в гуртку «Авіамоделювання» ( Костринська спеціалізована ЗОШ – інтернат П-Ш ст., керівник Іванига М.Ф.) були спрямовані на розвиток просторової уяви, поглиблення знань у галузі практичного конструювання різноманітних літальних об’єктів, виховання у підростаючого покоління культури праці та професійне самовизначення. Під час навчання гуртківці ознайомлювалися з конструкцією літального апарату та виготовляли його найпростіші моделі за ескізами і кресленнями. Значну увагу керівник гуртка Іванига М.Ф. приділяв розвитку творчих здібностей дітей. Підсумовуючи роботу за рік, педагогом була охарактеризована кожна дитяча робота та організована виставка.
Туризм – це вид активного відпочинку, засіб для оздоровлення, пізнання, духовного і соціального розвитку особистості. Заняття гуртків спортивного туризму ( керівник Шеверя В.В.) та «Юні туристи - краєзнавці» (Забрідська ЗОШ 1- П ст., керівник Коман В.І.) проводилися з метою виховання у дітей почуття дружби та патріотизму, формування національної свідомості, любові до рідної землі, свого народу, популяризації та пропаганди туризму серед дітей та молоді, а також підвищення туристської майстерності. В процесі гурткової роботи вихованці ознайомлювалися зі спортивно - туристською підготовкою, вдосконалювали техніку виконання фізичних вправ, покращували свої уміння і навички у спортивних іграх та естафетах. На підсумкових заняттях вони охоче взяли участь в змаганнях зі спортивного туризму, в яких показали знання та вміння, отримані під час навчання .
Серед основних завдань гуртка « Геометричне моделювання» ( керівник Сег С.Ю.) було засвоєння знань з історії виникнення й розвитку основних технік моделювання, здобуття навичок роботи з науково – технічної творчості через залучення до роботи з папером, виготовлення моделей і художніх виробів у різних техніках. Для оцінки рівня знань і роботи вихованця керівник гуртка використовувала такі форми роботи як опитування, захист творчих робіт, участь у конкурсах, виставках та змаганнях. Підсумком роботи гуртка була виставка дитячих виробів з паперу в техніках : аплікація, рельєфні абстрактні композиції, витинанки тощо.
Гурток «Основи учнівського врядування» ( керівник Сег С.Ю.) сприяв вихованню особистості, яка може активно діяти у всіх сферах життя своєї держави, свого колективу, формуванню у неї навичок самоврядування, виробленню соціальної активності та відповідальності у процесі практичної громадської діяльності. Учнівське врядування забезпечує формування у молодих людей ряду позитивних якостей ( повага до демократичних цінностей, норм співжиття, почуття солідарності, відповідальності), забезпечує їм розвиток організаторських здібностей та створення працездатних органів колективу, наділених реальними правами та обов’язками. Протягом навчального року під час проведення занять гуртківці ознайомлювалися з нормативно - правовою базою діяльності органів учнівського врядування, виборними технологіями їх формування, вчилися створювати презентації, випускали газети і ін.. Результат роботи гуртка – підготовка інформаційного флешмобу » Україна – це я», який присвячений відзначенню 100 – річчя позашкільного руху.
Шахи завжди привертали до себе увагу допитливої дітвори, адже ця гра розвиває інтелектуальні здібності дитини. На заняттях гуртків «Біла тура» (Мирчанська ЗОШ 1-П ст.) та «Юний шахіст» ( керівник Пекар М.Д.) вихованці ознайомлювалися з історією, теорією та практикою шахової гри. Кінцем навчального року керівником гуртків були організовані й проведені шахові змагання, в яких взяли участь юні шахісти середнього шкільного віку.
На заняттях гуртка «Фотонатуралісти» ( Великоберезнянська ЗОШ 1-Ш ст., керівник Решетовська С.М.) в 2017-2018 н.р. вихованці ознайомлювалися з історією розвитку світлин як одного з видів мистецтва, здобували знання з їх обробки, вчилися працювати з різними фотоапаратами та допоміжним обладнанням, проектували і створювали сюжети зйомок для демонстрації результатів під час проведення виставки світлин. Для підсумкового заняття діти підбирали назви до світлин, оформили та презентували їх виставку .
Гурток «Природа рідного краю» протягом навчального року ( керівник Решетовська С.М.) сприяв розширенню, систематизації і поглибленню знань вихованців про природу малої батьківщини , перспективи використання місцевих ресурсів в інтересах краю і країни, формуванню активної життєвої позиції. Підсумкове заняття було проведено у формі екскурсії .
Педагоги закладу роблять важливу спільну справу – залучають до здобуття позашкільної освіти дітей та підлітків, бажаючих розвивати свої здібності й таланти, отримувати початкові професійні знання. Будуть змінюватися часи, освітні заклади і надалі вирішуватимуть нові завдання, проте актуальною завжди буде одна важлива проблема – виховання громадянина України, який знає і пам’ятає свій рід, мову материнську, цінує минуле і буде гідно творити майбутнє.
Шіпош О.М. - методист
|