1. Передумови розвитку, принципи та функції учнівського самоврядування
В сучасних умовах постає соціальна потреба у наявності особистості, спроможної розв’язати завдання, які забезпечують не просто виживання, а й прогрес нації. Саме такою наукою управління є участь в шкільному самоврядуванні.
Останнім часом на перший план почали виступати вимоги щодо реальної участі громадськості в управлінні школою. Для учнівського самоврядування відкрилися перспективи – бути часткою педагогічного процесу.
Одним з найважливіших принципів виховання є забезпечення активної позиції учнів та їх представницьких органів у житті та колективній діяльності. Суть цього принципу полягає в поєднанні самоврядування, самостійності та ініціативи учнів з педагогічним керівництвом. Зараз, насамперед, слід надати учням право бути організаторами власних справ, допомагати активу вихованців, підтримувати їх починання.
Сьогодні важливим завданням навчально-виховного процесу є адаптація юного покоління до системи ринкових відносин, громадянських відносин., щоб випускники не покидали школу лише з певною сумою знань, але байдужі до певної справи, безініціативні. Тому особливої ваги набуває формування в учнів навичок самоврядування. Це сприятиме оволодінню організаторськими уміннями, вихованню соціальної активності та відповідальності.
2. Основні функції учнівського самоврядування
Соціалізуюча:
- стимулювання інтересу до навчання, трудової і суспільно-корисної діяльності;
- створення оптимальних умов для виявлення і розвитку творчих здібностей, організаційних навичок;
- створення умов для самореалізації особистості;
- вільний розвиток учнів;
- свідомий вибір соціальних цінностей.
Допоміжна організаційно-практична функція – функція регулювання взаємин всередині загальноосвітнього закладу, яка поєднує «законодавчу» і «виконавчу» функції.
Компенсаційна функція – це самодіяльність і самореалізація у різних видах діяльності за неможливості задовольнити потреби учнів.
Інноваційна функція – протиставляє себе бюрократизованим формам суспільної діяльності. Завдяки їй в організаційно-управлінських структурах відбуваються позитивні зміни, розширюється діапазон учнівського самоврядування.
Отже, самоврядування — це спосіб організації життя колективу, що передбачає активну участь дітей (на основі взаємодії з педагогами) у прийнятті і виконанні рішень для досягнення суспільно значущих цілей. Воно є методикою, способом залучення їх до організації спільної діяльності.
Основними передумовами успішного розвитку самоврядування є:
- зацікавленість педагогічного колективу та більшості учнів;
- чіткий розподіл обов’язків між тими, хто здійснює керування органами самоврядування;
- оптимальна структура з урахуванням специфіки навчального закладу;
- чітка система роботи в масштабах школи.
За предметним змістом діяльності учнівських колективів самоврядування охоплює:
- сфери навчання;
- трудової діяльності, суспільної праці;
- організації порядку і дисципліни;
- побуту, вільного часу;
- фізкультури і спорту;
- художньої діяльності;
- краєзнавчої, пошукової, туристської роботи;
- благодійної роботи, шефства.