Анотація досвіду роботи «Відродження народних звичаїв, традицій, культури в гуртках декоративно - ужиткового мистецтва» керівника гуртків Панько Вікторії Михайлівни
Актуальність теми
Декоративно-прикладне мистецтво є одним з найдавніших видів художньої діяльності людини. Це невід’ємна складова частина матеріально-духовної культури народу, історична основа, на якій розвивалася і розвивається світова художня культура. До декоративно-ужиткового мистецтва належать одяг, меблі, хатнє начиння, тобто світ речей, котрим користується людина в своєму побуті. Жодна зі сфер творчої діяльності людини не має такого могутнього засобу художньої виразності, як ужиткове мистецтво. Через особисті речі, побутові предмети людина приймає і формує певний спосіб життя. На побутових речах лежить відбиток особистості їх господаря, етнічного й соціального середовища. Отже, декоративно-ужиткове мистецтво - одна з форм суспільної свідомості і діяльності людини .Ще до середини ХІХ ст. декоративно-прикладне мистецтво не ставилося на один щабель з так званими класичними «високими» видами мистецтва, такими як живопис, скульптура, музика. Художнє ремесло вважалося роботою нижчого ґатунку. Проте сьогодні твори народного образотворчого мистецтва є предметом цілеспрямованого вивчення. Так, ряд учених вважає, що народне мистецтво не є абстрактним, воно пройняте змістовністю, несе в собі певну символіку. Бачимо, що будь-який образ народного мистецтва є конкретним відтворенням реальності і, водночас, втіленням символічних ідей, світоглядних уявлень, закодованих всеохоплюючих звернень. Народна художня творчість виражає ідею захисту від зла, привертає благополуччя, вносить відчуття надійності, їй властивий реалізм відчуття певної форми, сповненої енергії, а тому близької і зрозумілої людям.
Українське народне декоративне мистецтво — це багатий світ духовної і матеріальної спадщини етносу, здобуток художніх ідей численних поколінь народу, що збагачує сьогодні професійно-мистецьку творчість, сприяє процесу підвищення духовно-мистецького розвитку. Своєрідність українського народного декоративного мистецтва полягає у тому, що воно складається із сумарних художніх відмінностей і внесків багатьох історико-культурних регіонів та територій етнографічних груп. Народне мистецтво в Україні є складником національного способу життя, виразником його етнічних ідеалів. Любов до рідної мови, обряду, традиційного рукоремесла, а відтак, до розуміння сутності національних цінностей плекає і формує любов до рідного краю, до своєї Батьківщини.
Звернення до життєдайних джерел народної творчості, вивчення, збереження та оновлення всіх його видів і жанрів - це усвідомлення свого родоводу, духовних традицій, це відродження української спадщини.
Основна ідея
Суть роботи «Відродження народних звичаїв, традицій, культури в гуртках декоративно - ужиткового мистецтва» - розкриття теоретико - методологічних аспектів у роботі гуртків та відродження української етнічної культури як національного виховання молоді засобами народного декоративно-прикладного мистецтва, формування творчої особистості на основі загальнолюдських цінностей. Сучасна молода людина повинна відчувати потребу у широкому використанні надбань українського народу, бути ознайомленою з традиціями, звичаями та обрядами свого народу. Тому питання відродження, збереження і впровадження культурних надбань українського народу в навчально-виховний процес позашкільного закладу є на сьогодні актуальним і своєчасним. Юним громадянам України необхідно пізнати і зрозуміти велич нашої народно-традиційної культури, її одвічний гуманізм, доброзичливість, щиру гостинність українського народу.
Невичерпне джерело народної творчості надихає як вихованців, так і педагогів на здобутки, є духовним містком між минулим і сьогоденням.
Мета роботи полягає в тому, щоб розкрити сприймання, інтерпретації творів мистецтва і практичної художньо-творчої діяльності формувати у вихованців особистісно-ціннісне ставлення до дійсності та мистецтва, розвивати естетичну свідомість, загальнокультурну і художню компетентність, здатність до самореалізації, потребу у духовному самовдосконаленні. Сутність використання декоративно-ужиткового мистецтва в процесі художньо-естетичного виховання , є одним із шляхів, напрямків гуманізації людини, виявляються і конкретизуються в змісті та завданнях освітнього процесу:
- формування художньо-естетичного відношення до дійсності, загальних здібностей;
- розвиток художньо-естетичного почуття та смаку;
- створення системи художньо-естетичних поглядів та образного мислення на декоративно-ужиткове мистецтво
Технологія реалізації ідеї
Оскільки основним завдання позашкільної освіти є підготовка молоді до самостійного життя, керівник гуртка надає велике значення результативності, ефективності гурткових занять. Цьому сприяє створення на заняттях сприятливого мікроклімату, атмосфери успіху, вміння керівника гуртка на основі індивідуального підходу і психологічних особливостей вихованців пробудити в них глибоку зацікавленість декоративно-ужитковим мистецтвом.
У роботі вдало поєднуються наочні, практичні методи навчання, практикує проведення нестандартних занять з використанням ігор, кросвордів. Яскравим прикладом є розробки занять гуртка «Флористика та фітодизайн інтер’єру» на теми: «Основні стилі аранжування»,та «Техніка колаж. Використання та поєднання різноманітних матеріалів».
Реалізовуючи особистісно-зорієнтоване навчання вихованців, процес їх ознайомлення з народним декоративно-прикладним мистецтвом велика увага приділяється створенню об активних умов для успішної образотворчої діяльності вихованців та розкриття і розвитку їх творчого потенціалу. Відповідь на ці та інші питання ми знайдемо у розробках занять гуртків «Кераміки» та «Батик» на теми «Тематичні композиції. Виготовлення з глини персонажу на тему українських народних казок», « Створення композиції «Маки».
Великий український педагог-гуманіст XX століття В.Сухомлинський сказав:«У природі немає дитини безталанної, ні на що не здатної. Кожній дитині можна дати щастя творення, кожну дитину треба вивести в люди і дати йому творчий простір. Наше основне завдання-не зламати, а підняти, не знеособити духовні сили дитини, а утвердити почуття гідності і виховати її справжнім творцем і патріотом". Як же сучасним педагогам виховати нашу молодь духовно багатою, творчою, всебічно розвиненою? Насамперед, нам потрібно відродити у дитячих душах гордість за свою державу, виховати у них повагу до старовинних українських звичаїв, обрядів, залучити їх до оволодіння кращими надбаннями української культури і мистецтва. Цьому сприяє змістовна і цілеспрямована робота по національному вихованню учнівської молоді, ознайомлення з історією національної культури, оволодіння практичними навичками з народних ремесел України. Важливим джерелом творчості дитини є народна мудрість, найкращі традиції народу, а особливо відродження народних ремесел України. Помітне місце у роботі займає робота з педагогами закладу та проведення майстер-класу з батику на тему «Створення композиції «МАКИ».
Висновок
На сучасному етапі розвитку українського суспільства питання дослідження, збереження та творчого відтворення народної мистецької спадщини нашого краю, вплив її на становлення та розвиток дітей є однією з умов національного відродження. Національні художні традиції, звичаї, обрядовість, зв’язок творів народного мистецтва з природою, фольклором, їх символіка - це ті складові, які формують свідомо-національну особистість людини. Наукова новизна та теоретичне значення роботи полягають у тому, що широко розкрито багатогранну діяльність роботи керівника гуртка, розроблено і обґрунтовано розробки занять гуртків з декоративно-ужиткового мистецтва з використання ІТ – технологій.
Результатом спільної праці педагога і вихованців є дипломи, подяки та грамоти:
Подяка голови обласної державної адміністрації за сумлінну працю, вагомий особистий внесок у реалізацію державної політики у галузі національної освіти та за підсумками Року дитячої творчості( грудень 2013 року), грамоти відділу освіти Великоберезнянської РДА за сумлінну працю, професіоналізм, творчу майстерність та за результатами роботи 2013р,2014р, 2015р.
Тимочко Марина, вихованка гуртків «Флористика і фітодизайн інтер” єру», «Батик», « Кераміка» - обласні нагороди у конкурсах «Ми таланти твої, «Закарпаття» , за ІІІ місце на обласному відкритому конкурсі із фітодизайну « Зимові фантазії», обласна відкрита виставка з технічного моделювання (2013 рік);За ІІ місце на обласній відкритій виставці - конкурсі з технічного моделювання в номінації « Гончарство та художня кераміка», за кращу роботу у обласній новорічно-різдвяній виставці «Новорічний подарунок» (2014р.); за кращу роботу в номінації « Новорічний букет» обласній новорічно-різдвяній виставці «Новорічний подарунок», переможець обласної виставки-конкурсу декоративно- ужиткового і образотворчого мистецтва « Знай і люби свій рідний край»(2015р.)
Виднянська Майя – вихованка гуртків: переможець ІІ (обласного) етапу Всеукраїнської виставки- конкурсу робіт учнів з початкового технічного моделювання, І-ше місце на обласному відкритому конкурсу « Зимові фантазії», ІІІ-є місце на обласному відкритому конкурсі «Зимові фантазії» (2013рік), переможець обласної виставки-конкурсу декоративно-ужиткового та образотворчого мистецтва «Знай і люби свій край» : І місце у номінації «Батик», ІІІ місце у номінації «Кераміка»; за кращу роботу у обласній новорічно-різдвяній виставці «Новорічний подарунок» у номінації « Сюжетна композиція», Диплом ІІІ-го ступеня Українського державного центру позашкільної освіти у Всеукраїнській виставці-конкурсу декоративно-ужиткового та образотворчого мистецтва «Знай і люби свій край» (2014 рік), З ІІІ-є місце на обласному етапі дитячо-юнацького фестивалю «Сурми звитяги» , Диплом ІІ ступеня ХУІ Всеукраїнського дитячо-юнацького фестивалю «Сурми звитяги» (2015 рік)
Келемец Юлія- вихованка гуртків- ІІІ-є місце на обласному відкритому конкурсі «Зимові фантазії»( 20013рік).
Король Аміна – вихованка гуртків - переможець обласної виставки-конкурсу декоративно-ужиткового та образотворчого мистецтва «Знай і люби свій край» (2015рік).
Сарай Віталій – вихованець гуртків – ІІ-є місце в обласній виставці з технічного моделювання до Міжнародного жіночого дня * Березня в номінації « Гончарство та художня кераміка».